OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Táto pätica bradatých chlapíkov síce pôsobí ako partia čudákov odkiaľsi z predmestia amerického zapadákova, ako vystrihnutého zo scenára filmu GUMMO, avšak imidž je tentokrát fakt to posledné, čo si treba všímať.
Hudobná stránka INTER ARMA je totiž veľmi vysoko nad priemerom, pričom si hneď na úvod recenzie dovolím odvážne tvrdiť, že veľa tak skvelých „metalovo-nemetalových“ albumov, ako je „Sky Burial“, tento rok nevyšlo a zrejme už ani nevyjde.
INTER ARMA zhmotnili veľmi eklektický, ale zároveň vyrovnaný mash-up štýlov, ktoré síce korenia dávno v rockovej histórii, ale ich finálne vyznenie na aktuálnom albume je nanajvýš svieže a originálne.
Je to celkom zvláštne, ak sú vašim fundamentálnym hudobným spojivom pri skladaní piesní art rock made in 70´s, americana, staromilský sludge a v Spojených štátoch dnes veľmi obľúbený black metal. INTER ARMA však vôbec nie sú len o akomsi bezbrehom a nevkusnom miešaní zdanlivo nesúvisiacich žánrov. Naopak. Ich skladby sú organicky znejúce a výpravné celky, ktoré vás aj napriek svojej mnohokrát neľudskej dĺžke nútia byť v strehu.
„Sky Burial“ odštartuje v takmer deathovom tempe nekompromisný nárez „Survival Fires“, ktorý sa však po chvíľke prehupne do atmosférického, industriálne ladeného sludgeu, ako vystrihnutého z „Through Silver In Blood" od NEUROSIS, a v vzápätí sa preladí až na akýsi „južansko-ambientný“ uspávací mód.
V týchto momentoch INTER ARMA pripomenú najmä vynikajúcich U.S. CHRISTMAS. Agresívne a zbesilé momenty sa miesia so snovým hypnotickým rockom, ktorý vrcholí v návaloch geniálnych gitarových sól, podobne ako u „maximalistov“ z CRIPPLED BLACK PHOENIX. Až na to, že týmto sympatickým bradáčom nerobí problém po vyše desiatich minútach artrockového brnkania spustiť blackmetalové peklo („Long Road Home“ I + II !!!).
Vyše hodinová nahrávka kulminuje v poslednej, titulnej skladbe, „Sky Burial“, ktorej neľudská gradácia vyústi až do šialených lámaných matematických rytmamov.
INTER ARMA nahrali jednoducho vynikajúci album. Ide o číry hudobný synkretizmus, ktorý spája to najlepšie z európskej hudobnej tradície (britský rock a severský metal) s tou americkou - či už starou (folk/southern/americana), alebo novou (sludgecore).
Monumentálne!
„Sky Burial“ je vynikajúca, organicky znejúca nahrávka, ktorá si berie to najlepšie z európskej a americkej školy tvrdého rocku.
9,5 / 10
Joe Kerkes
- basgitara
T.J. Childers
- bicie
Trey Dalton
- gitara
Steven Russell
- gitara
Mike Paparo
- spev
1. The Survival Fires
2. The Long Road Home (Iron Gate)
3. The Long Road Home
4. Destroyer
5. 'sblood
6. Westward
7. Love Absolute
8. Sky Burial
Sulphur English (2019)
Paradise Gallows (2016)
Sky Burial (2013)
Destroyer EP (2012)
Sundown (2010)
Vydáno: 2013
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 69:38
Produkce: Mikey Allred
Studio: Dark Arts Studio, Tennessee
INTER ARMA nahráli bez debat výtečnou desku, kterou bych po prvním poslechu jednoznačně zařadil spíše do stájí Neurot Records, než pod střechu Relapse. Temný black metalem huštěný sludge, ve kterém se ryzí kovové riffy topí v syrných oparech neurčitých rozleptaných ploch má velmi specifickou atmosféru. Prašnou, děsivou, hypnotickou a neusmířenou současně. Jsem přesvědčen o tom, že v době, kdy se naplní kniha Zjevení a vyjedou čtyři apokalyptičtí jezdci, toto bude hudba, která dunět pod kopytami čtvrtého z nich a předznamenávat příchod pekla na čtvrtinu země. INTER ARMA stvořili nelítostnou valivou depresivní kolekci, kterou naplnili velmi silným fluidem. Musím tu zmínit i mé pochybnosti, zdali ji pekelníci z Richmondu dokáží se stejnou kvalitou představit i živě. Z toho co jsem měl možnost zatím vidět, ten pocit, zatím nemám.
Dost neoriginalni nahravka.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.